• 1404/06/17 - 14:35
  • - تعداد بازدید: 72
  • - تعداد بازدیدکننده: 72
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر حبیبا خبر داد:

ایجاد مراکز مداخله در بحران در دستور کار / درس مهارت‌های زندگی برای همه دانشجویان اجباری می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: وزارت علوم در دوره جدید ایجاد مراکز مداخله در بحران را دنبال می‌کند و در کنار آن، درس مهارت‌های سبک زندگی با محور تاب‌آوری و نه گفتن به‌زودی به‌صورت اجباری برای همه دانشجویان ارائه خواهد شد.

355950.mp3 ایجاد مراکز مداخله در بحران در دستور کار / درس مهارت‌های زندگی برای همه دانشجویان اجباری می‌شود
دکتر سعید حبیبا معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در همایش تخصصی پیشگیری از خودکشی در پاسخ به خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره برنامه‌های وزارت علوم برای ایجاد مراکز مداخله در بحران گفت: در حال حاضر این مراکز در وزارت علوم ایجاد نشده است. در سال ۱۳۹۸ قصد داشتیم در دانشگاه تهران نخستین مرکز مداخله در بحران را راه‌اندازی کنیم، اما به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌ها این کار عملی نشد. امیدواریم در دوره جدید بتوانیم این مراکز را راه‌اندازی کنیم.
 
 
وی افزود: البته پیشگیری از خودکشی تنها به ایجاد مراکز مداخله در بحران محدود نمی‌شود؛ بلکه برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه آموزش تاب‌آوری، ایجاد امید و تقویت روحیه دانشجویان داریم. یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌ها، توسعه فعالیت‌های ورزشی و مسابقات دانشجویی است. از سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی برای برگزاری لیگ‌ها و المپیادهای ورزشی انجام شده و امسال این برنامه‌ها با قدرت بیشتری دنبال خواهد شد. این فعالیت‌ها می‌توانند شور و نشاط اجتماعی ایجاد کنند و به کاهش مشکلات روحی و روانی دانشجویان کمک کنند.
 
 
معاون وزیر علوم با اشاره به اهمیت آموزش‌های رسمی گفت: یکی از برنامه‌های ما، گنجاندن درس «مهارت‌های سبک زندگی» در برنامه درسی همه دانشجویان است. این درس شامل موضوعاتی همچون تاب‌آوری، مهارت نه گفتن و مدیریت ناملایمات است. در برخی دانشگاه‌ها این درس به صورت اختیاری ارائه می‌شود و با استقبال بالای دانشجویان روبه‌رو شده است. ما به دنبال آن هستیم که این درس به‌صورت اجباری برای همه دانشجویان ارائه شود تا آن‌ها بتوانند در مواجهه با شرایط دشوار اجتماعی و فردی، توانمندتر عمل کنند.
 
 
وی افزود: هدف ما این است که دانشجویان، علاوه بر رشد علمی، در حوزه مهارت‌های زندگی نیز تقویت شوند و هیچ‌کس در دانشگاه احساس تنهایی نکند.
 
 
معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین در همایش تخصصی پیشگیری از خودکشی با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه‌ها در ارتقای سلامت روان دانشجویان، گفت: بحث خودکشی یک مسئله اجتماعی جهانی است و کشور ما نیز از این چالش مستثنی نیست. ما نمی‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم، بلکه باید با برنامه‌ریزی، این آمار را به سمت کاهش هدایت کنیم.
 
 
وی با بیان اینکه دانشگاه تنها محل آموزش و پژوهش نیست، افزود: دانشگاه نهادی اجتماعی و فرهنگی است که وظیفه پرورش نسل توانمند، تقویت سلامت روان و ارتقای تاب‌آوری دانشجویان را بر عهده دارد. پیشگیری از خودکشی نیازمند نگاه کلان و توجه ویژه به مهارت‌های اجتماعی و مسئولیت‌پذیری دانشجویان است.
 
 
دکتر حبیبا کیفیت زندگی دانشجویی را سرمایه‌ای مهم برای توسعه پایدار کشور دانست و تصریح کرد: کیفیت زندگی دانشجویان فراتر از سلامت جسم است و شامل ابعاد روانی، اجتماعی، محیطی و معنوی می‌شود. مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی دانشگاه‌ها نقش کلیدی در تقویت این ابعاد و حمایت از دانشجویان دارند. ایجاد مراکز مداخله در بحران به‌صورت شبانه‌روزی یک ضرورت است و می‌تواند سرمایه‌گذاری ملی برای حفظ سرمایه انسانی دانشجویان محسوب شود.
 
 
وی خاطرنشان کرد: سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان، سرمایه توسعه پایدار کشور است. دانشگاه سالم دانشگاهی است که بتواند نسل توانمند، نخبه، سالم و مسئول اجتماعی تربیت کند. ما در سازمان امور دانشجویان نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا هیچ دانشجویی تنها نباشد و شبکه حمایت اجتماعی از خانواده تا دانشگاه و جامعه، همواره در کنار جوانان قرار گیرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 355950
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حمیده  آقاجانی
خبرنگار:

حمیده آقاجانی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لطفا عبارت مورد نظر را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید
تنظیمات قالب